اپلیکیشن چیست؟


اپلیکیشن (Application) یا مدل اختصار آن کلمه اپ (App) نرم افزاری است که در گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شود تا بتوانید کارهای بسیاری را از طریق اپ موبایل انجام دهید و از این طریق نیازی به حضور فیزیکی شما در جای خاصی نیست. اپلیکیشن‌های موبایل با اهداف بسیار زیادی طراحی می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دسترسی آسان به خدمات بدون نیاز حضور فیزیکی اشاره کرد. اپلیکیشن‌های موبایل به مدل‌های مختلفی مانند Web ،Native ،Hybrid ،Killer و Legacy تقسیم بندی می‌شوند.

طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟


پیشرفت روزافزون تکنولوژی تلفن‌های همراه و ورود آن به تمام عرصه‌های زندگی انسان امری بدیهی شده است. همه ما روزانه ساعت‌های بسیار زیادی را در گوشی موبایل خود سپری می‌کنیم و همچنین بسیاری از کارهای روزمره خود را مانند پرداخت قبوض، خرید مایحتاج روزانه و کلاس‌های آنلاین خود را با اپلیکیشن‌های موبایل انجام می‌دهیم.

با توجه به این نکته مهم که اپلیکیشن‌های موبایل روز به روز مهم‌تر و کاربردی‌تر می‌شوند، بسیاری از کسب و کارها به این فکر افتادند که در کنار طراحی سایت اختصاصی، اپلیکیشن موبایل را برای برقراری ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان‌شان در کنار خود داشته باشند تا بتوانند پرقدرت‌تر در عرصه دیجیتال و در مقابل رقبای‌شان ظاهر شوند.

طراحی اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار شما بدین معنی است که در پاسخ به نیازهای مشتریان‌تان به بهترین شکل ممکن عمل کردید و ابعاد وسیع‌تری از چشم انداز فعلی کارتان را می‌بینید و اهداف بسیار خوبی برای پیشرفت کاری‌تان در نظر گرفته‌اید.

پس، قوی شروع کنید!


چرا کسب و کارهای مختلف به طراحی اپلیکیشن موبایل نیاز دارند؟


نحوه بازاریابی و مارکتینگ در دنیای امروز به نسبت گذشته تفاوت‌های بسیاری کرده است. در واقع می‌توان اینطور بیان کرد که انتخاب صحیح شیوه و روش شما برای گسترش کسب و کارتان در جامعه هدف مد نظر، باعث می‌شود در بین رقبای‌تان صعود کنید و هر روز نیز به مشریان خود بی‌افزایید و در بیزنس خود موفق شوید.

طراحی اپلیکیشن موبایل یکی از آن روش‌های قطعی و لازم در عصر دیجیتال امروز اس که شما را به موفقیت می‌رساند زیرا نیازسنجی به موقع مشتریان و کسب رضایت از آن‌ها در نهایت به سودآوری و اعتبار شما ختم خواهد شد و این یعنی لزوم استفاده از شیوه‌های نوین گسترش کسب و کار در فضای آنلاین!


9 مرحله مهم در طراحی اپلیکیشن موبایل

سوم: اپلیکیشن موبایل رایگان یا پولی؟ 

مدل سودآوری دقیق اپلیکیشن خود را مشخص کنید که آیا اپ رایگان و پرداخت‌های درون برنامه‌ای دارد و یا اپ به طور کلی پولی است. نحوه کسب درآمد باید با توجه به جامعه هدف شما مشخص باشد.

دوم: تعیین جامعه هدف کسب و کار شما

با مشخص کردن دقیق جامعه هدف و مخاطبان‌تان، دقیق‌تر می‌توانید نیازها را بررسی کنید

اول: شناخت نیاز مخاطب و ایده پردازی

شناخت نیاز جامعه امروز مبنی بر کاهش زمان، کاهش مسافت و کاهش هزینه مخاطبان و ایده پردازی

ششم: تحلیل تخصصی اپلیکیشن موبایل 

به صورت تخصصی روند کار اپلیکیشن شما در بازار و میزان جذب مشتریان و مخاطبان در مقایسه با دیگر برنامه‌های مشابه تحلیل می‌شود

پنجم: طرح اولیه اپلیکیشن موبایل

در این مرحله نمونه اولیه برنامه آماده و روانه بازار هدف می‌شود تا ایرادات و باگ‌های اپ بعد از استفاده توسط مشتریان و مخاطبان مشخص شود

چهارم: شروع طراحی اپلیکیشن موبایل

شروع طراحی ابتدایی اپلیکیشن توسط تیم متخصص برنامه نویسی

نهم: پشتیبانی 

با یک پشتیبانی قوی و حرفه‌ای از طرف شرکت طراحی اپلیکیشن موبایل می‌توانید با خیالی آسوده تمامی مراحل از تولید تا آنالیز را به تیم متخصص بسپارید و تمامی مشکلات اپلیکیشن خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنید

 هشتم: انتشار نهایی اپلیکیشن

انتشار اپلیکیشن به طور رسمی پایان راه نیست. تحلیل و آنالیز نحوه رفتار مخاطبان، بازاریابی، تحلیل جامعه هدف و بازخوردها همه و همه به بهتر شدن روند کار شما کمک بزرگی می‌کند

هفتم: تست بتای اپلیکیشن

بازخورد از جامعه هدف و تحلیل نهایی اپلیکیشن برای تغییرات نهایی و رفع ایرادات آن برای شروع به کار 


مزایای مهم طراحی اپلیکیشن موبایل


1. ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به تمامی مشتریان

2. دسترسی آسان بدون محدودیت زمان و مکان

3. پیشرفت در بین رقبای کاری

4. تعامل بهتر و بیشتر با مشتریان و مخاطبان

5. افزایش مسیرهای ارتباطی

6. امکان ارائه کالا و محصولات

7. فروش آنلاین

8. افزایش اعتبار کسب و کار

9. کمک به برند سازی

10. امکان ارسال نوتیفیکیشن، پیام و ایمیل به مخاطبان و کاربران


در طراحی اپلیکیشن موبایل از چه زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌شود؟


زبان‌های برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل در اندروید و آی او اس تفاوت دارد. در ادامه زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن موبایل در دو سیستم عامل اندروید و آی او اس را باهم بررسی می‌کنیم:
طراحی اپلیکیشن موبایل برای سیستم اندروید:

زبان جاوا (Java): خود سیستم عامل اندروید با زبان جاوا نوشته شده است به همین علت جاوا یکی از بهترین زبان‌ها برای برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل است.

زبان پایتون (Pyton): پایتون به دلیل سادگی یک زبان برنامه نویسی محبوب اما پیشرفته محسوب می‌شود که امروزه در طراحی اپ‌ها از این زبان زیاد استفاده می‌شود.

زبان کاتلین (Kotlin): زبان کاتلین در واقع نقطه ضعف‌ها و باگ‌های زبان جاوا را هم‌پوشانی می‌کند و مدت زمان اجرای برخی دستورات را کاهش می‌دهد.

زبان بیسیک (Basic): مهم‌ترین ویژگی این زبان برنامه نویسی سادگی آن است که در عین حال به یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید تبدیل شده است.

زبان فون گپ (PhoneGap): با زبان فون گپ بدون نیاز به دانش سایر زبان‌ها می‌توان برنامه نویسی اندروید را انجام داد.

زبان کورونا (Corona): زبان کورونا زبان ساده‌تری به نسبت جاوا برای برنامه نویسی اندروید است.

طراحی اپلیکیشن موبایل برای سیستم iOS

زبان سی پلاس پلاس (++C): این زبان به زبان C بسیار شبیه است اما برای برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل بسیار کامل‌تر می‌باشد و کاربردهای گوناگونی دارد.

زبان سی‌شارپ (#C): زبان برنامه نویسی سی‌شارپ هم در طراحی اپلیکیشن موبایل و هم در طراحی سایت بسیار استفاده می‌شود و زبان محبوبی است.

زبان پی اچ پی (PHP): زبان برنامه نویسی پی اچ پی که تقریبا به 27 سال پیش برمی‌گردد، هم زبان طراحی سایت و هم طراحی اپلیکیشن موبایل با سیستم آی او اس و اندروید محسوب می‌شود که بسیار هم پرطرفدار است.

زبان (Java Script): زبان جاوا اسکریپت، زبان برنامه نویسی چند الگویی است که هم برای طراحی سایت و هم برای طراحی اپلیکیشن موبایل استفاده می‌شود و بسیار هم پرطرفدار است.

زبان سوئیفت (Swift): این برنامه تازه متولد شده قابلیت‌های بسیاری دارد که می‌تواند به راحتی جایگزین برنامه جاوا باشد زیرا کاربردی‌تر است.


از بین زبان‌های برنامه نویسی معرفی شده کدام یک برای اپلیکیشن موبایل بهتر است؟ 

انتخاب یک زبان برنامه نویسی و یا استفاده از چندین زبان مختلف برای یک اپلیکیشن موبایل به عهده تیم متخصص برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن است که با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که شما درخواست می‌کنید و با توجه به نوع کسب و کاری که دارید انتخاب می‌شود. هم اکنون می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با تیم مشاوره تخصصی شرکت وب تیار تماس بگیرید تا مشاورین ما بهترین روش‌ها را به شما معرفی کنند.


مهم‌ترین مواردی که در طراحی اپلیکیشن موبایل باید رعایت شود:


طراحان اپلیکیشن موبایل باید خلاق و به روز باشند تا بتوانند ایده‌های نوآورانه‌ای برای اپلیکیشن داشته باشند زیرا امروزه برنامه‌های موبایل در اولویت انتباق پذیری هستند و طراحان و برنامه نویسان موبایل باید دانش و تخصص خود را در این زمینه به روز نگه دارند و همواره آگاه باشند که چه تغییراتی در روند طراحی اپلیکیشن موبایل در جریان است و جذابیت و کارایی بیشتری دارد.

علاوه بر خلاقیت و دانش، موارد دیگری در طراحی اپ‌های موبایل مهم هستند که باهم بررسی می‌کنیم:

(Personalization Design) طراحی اپلیکیشن به صورت شخصی 

(Simplification Design) طراحی مینیمال و ساده اپلیکیشن که در عین زیبایی، پیچیده نباشد 

(Linear Design) طراحی مشخص و دقیق 

(Content-Centered Design) طراحی با تمرکز روی محتوا 

(Material Design) طراحی برای متریال 


هزینه طراحی اپلیکیشن موبایل


تعیین هزینه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن موبایل به عوامل متعددی بستگی دارد. ابتدا با توجه به نوع کسب و کار شما و انتظاراتی که از اپلیکیشن دارید و میزان بودجه‌ای که برای این طراحی اختصاص داده‌اید، همه و همه کاملا بررسی می‌شود و سپس بهترین مدل به شما معرفی و هزینه دقیق آن نیز به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیشنهاد ما این است که اگر تصمیم به طراحی اپلیکیشن موبایل اختصاصی دارید با تیم مشاوره شرکت وب تیار تماس بگیرید تا ضمن مشاوره دقیق و توضیحات کامل به شما، هزینه‌های حدودی را نیز در مدل‌های مختلف طراحی برای شما مشخص کنند.