مشاوره طراحی و تولید سیستم های بانکداری متمرکز

بانکداری متمرکز دریک تعریف ساده  یعنی اینکه مشتری بتواند در کلیه شعب یک بانک همه خدمات مورد انتظار خود را دریافت کند و مجبور نباشد برای دریافت خدمات فقط به شعبه ای که در آن حساب افتتاح نموده است مراجعه نماید.

در بسیاری از تعاریف از بانکداری متمرکز به هرخدمتی که مرتبط با بانکداری خرد باشد تعبیر میشود که به ارائه خدمات به مشتریان خرد می پردازد و خدمات مرتبط با مشتریان غیرخرد مانند شرکت ها، مشتریان حقوقی و سازمانی در موضوع بانکداری شرکتی(corporate banking)قرار می گیرد.


عملیات بانکداری متمرکز شامل بخش های متعددی است که می توان موارد زیر را به عنوان نمونه نام برد

  • عملیات مربوط به انواع حساب(افتتاح، واریز، برداشت، انتقال وجه، فسخ، نسدود سازی، محاسبات سود و …)
  • عملیات مربوط به انواع تسهیلات(انعقاد قرارداد، محاسبات اقساط، پرداخت قسط، محاسبات سود و جرایم ، وثایق….)
  • عملیات مربوط به خدمات بانکی(صدور ضمانتنمامه، حوالجات و ….)

کلیه خدمات فوق می تواند از کانالهایی متعددی به مشتری ارائه گردد از جمله از طریق شعب فیزیکی، اینترنت، موبایل، تلفن. این کانالها مفاهیم و تکنولوژی های جدیدی را وارد حوزه بانکداری خرد می نمایند که از آنها تخت عناوین، بانکداری اینترنتی، موبایل بانک، SMS بانک، تلفن بانک، بانکداری باز نام برده می شود. ولی این کانالها ارائه خدمات در محدوده CoreBanking قرار نمی گیرد و صرفا گیرنده سرویس از Core می باشند.


سیستم های بانکداری متمرکز از منظر طراحی وتولید نرم افزار جزو سیستم هایی می باشند که پیچیدگی بالایی دارند و باید به گونه ای طراحی شوند که بخش های مختلف آن به صورت یکپارچه و متحد با همدیگر کار کنند. از آنجایی که این این نوع سیستم ها فعالیت های مالی انجام می پذیرد دقت بالا، عدم خطا و نداشتن مغایرت، قابلیت اتکا، قابلیت اعتماد، توسعه پذیری و مقیاس پذیری جزو ویژگی های ذاتی چنین سیستم هایی می باشند.


در ادامه با برخی از سیستم های Corebanking آشنا می شویم:

یکی از پیشرفته ترین سیستم های بانکداری متمرکز را شرکت تمنوس تولید نموده است.  این شرکت این سیستم را از سال 1993 آغاز نموده است و 25 سال تجربه در تکمیل این سیستم  بکار گرفته شده است. این سیستم جزو برجسته ترین سیستم های بانکداری متمرکز در سطح جهانی می باشد و از الگوها و مدلهای مختلف بانکداری در کشورهای مختلف جهان در آن دیده شده است. این سیستم بسیار یکپارچه است. از جدید ترین تکنولوژی های روز در توسعه آن استفاده شده است. حدود 3000 بانک در جهان از این سیستم استفاده می کنند و در بین 50 بانک اول دنیا 41 بانک از این سیستم استفاده می کنند. این سیستم در آخرین نسخه خود با نام تجاری T24 روانه بازار شده است و حوزه های مختلف بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری شخصی، اعتبارات سازمانی و … را پوشش می دهد. دفتر مرکزی شرکت تمنوس در ژنو سوییس است و 64 دفتر در 39 کشور جهان دارد.

به جرات می توان گفت 10 درصد از مردم حهان  حداقل یک حساب که در Oracle Flexcube ساخته شده باشد دارند. بالغ بر 600 موسسه مالی در 140 کشور جهان از راهکارهای جامع بانکی اوراکل استفاده می کنند. فلکس کیوب به گونه ای ساخته شده است که می تواندد به شرکت ها در برنامه های تحول دیجیتال ا در کمترین زمان ممکن کمک نماید. در این سیستم ابزارهای زیادی مبتنی بر یادگیری ماشین وجود دارد که می تواند در ایجاد بینش مشتریان شرکتها مورد استفاده قرار گیرد و همچنین فرایند های پردازشی را بهبود دهد.

یک نرم افزار جامع، یکپارچه و ماژولار که نیازمندی های یک بانک را تامین نماید می تواند به محققان و افرادی که مبتنی بر دانش استخراج شده در سازمان فعالیت می کنند بسیار کمک کند و  زمان رسیدن یک محصول جدید به بازار(time-to-market) را کوتاه نماید و این یکی از ویژگی های مهم سیستم FLEXCUBE  است.

سیستم Finance که توسط شرکت Infosys توسعه داده شده است یک سیستم بانکداری متمرکز مبتنی بر  ابراست(Cloud based) که به موسستات مالی امکان می دهد که قابلیت های سیستم بانکداری متمرکز خود را مدرن نمایند. این سیستم در بانکهای مختلف بیش از 100 کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است و به بیش از یک میلیارد مشتری نهایی سرویس دهی می کند.
این سیستم با استفاده از امکانات Open API، تحلیل نگرش و رفتار مشتری وموتور پردازش لحظه ای که دارد، یک مجموعه محصولاتی را به بانک پیشنهاد می دهد که در جهت  تسریع  نوآوری قابل اتکا می باشند. این سیستم از ماژولاریتی بالایی برخوردار است و امکان تعریف محصولات جدید و سازگاری با دنیای دیجیتال در کمترین زمان ممکن را  فراهم می سازد.

SDK.Fainance  یک  تامین کننده نرم افزار بانکداری متمرکز با یک لایه بسیار قوی API برای بانک ها و موسسات مالی و FinTech ها می باشد. این شرکت در سال 2013 در ویلنویس پایتخت لتونی تاسیس شد.  این تامین کننده نرم افزارهای بانکی، را حل های های بسیار امن و راه حل های آماده برای موبایل ارائه می دهد تا مشتریان از خدمات بانکی لذت ببرند و در راه حل های بانکداری باز(Open Banking) پیشتاز بازار است.

SDK.Fainance ماژولهای بانکداری خرد دیجیتال(Digital Retail Banking)، بازاریابی بانکی مکانیزه(Bank Marketing Automation)، موتور کیف پول(Wallet Engine)، پرداخت مبتنی بر رخداد(Event Payments) و برنامه وفاداری(Loyalty Program) را به صورت نرم افزار وایت لیبل(Whitelabel) ارائه می نماید.

یک تامین کننده تازه وارد در حوزه بانکداری متمرکز است که به سرعت در راهکارهای بانکی رشد کرده است. در دوسال اول پس از 2011 سیستم مامبو در 100 سازمان در زمینه تامین مالی خرد(microfinance) در بیش از 26 کشور جایگاه خود را پیدا و تثبیت نمود.
امروزه خدمات استارت آپی این شرکت که دربرلین تاسیس شده است به  بیش از 150 بانک، شرکت های فین تک و شرکت های مخابراتی امه در مجموع حدود 14 میلیون کاربر دارند رائه می شود. مامبو به شرکتهای برجسته ای مانند  Santander, N26, Orange کمک می کنند تا بانکداری دیجیتال و خدمات تسهیلات خود را خیلی سریع طراحی، تولید و روانه بازار کنند.

با ااستقرار نرم افزارهای بانکی در فضای ابری، موتور نرم افزار به عنوان سرویس مامبو(SaaS)  یک جایگزین مناسب و کم هزینه تری نسبت به سیستم های بانکداری متمرکز سنتی می باشد.


در سرتاسر جهان شرکت های مختلفی در حوزه سیستم های مالی و بانکی فعالیت نموده اند و محصولات مختلفی را روانه بازار بانکی نموده اند که در ادامه  برخی از آنها را لیست نموده ایم و علاقمندان می توانند جهت آشنایی بیشتر در خصوص امکانات و قابلیت های آنها  به سایت  شرکت تولید کننده مراجعه نمایند.