تجارت الکترونیک چیست

تجارت الکترونیک چیست
«تجارت الکترونیک» یا «ecommerce» به تجارت کالا و خدمات در اینترنت گفته می شود. با استفاده از تجارت الکترونیک شهر شلوغ شما و مغازه فیزیکی به دنیای به صفر و یک تبدیل شده است. تخمین زده می شود که 2.14 میلیارد نفر در سراسر جهان کالاها و خدمات را به صورت آنلاین خریداری می کنند.

تجارت الکترونیک یکی از راه هایی است که مردم و کسب کارها برای خرید و فروش کالاها در خرده فروشی یا حرید و فروش عمده از آن استفاده می کنند. برخی از شرکت ها محصولات را فقط به صورت آنلاین می فروشند، در حالی که سایر فروشندگان از تجارت الکترونیک به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده تر استفاده می کنند که شامل فروشگاه های فیزیکی و سایر کانال های توزیع می شود. در هر صورت، تجارت الکترونیک به استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ اجازه می‌دهد تا محصولات را در مقیاس بزرگتری بفروشند و به مشتریان گسترده تری در سطح یک کشور یا در سراسر جهان دست یابند.

وب سایت تجارت الکترونیک چیست؟

وب سایت تجارت الکترونیک ویترین فروشگاه دیجیتال شما در اینترنت است. معامله بین خریدار و فروشنده را تسهیل می کند. این فضای مجازی است که در آن محصولات را به نمایش می گذارید و مشتریان آنلاین انتخاب می کنند. وب سایت شما به عنوان قفسه محصولات، کارکنان فروش و صندوق فروش کانال کسب و کار آنلاین شما عمل می کند.

کسب و کارها ممکن است در فروشگاهی مانند آمازون یک تجربه فروشگاهی با نام تجاری ایجاد کنند، سایت تجاری خود را در یک دامنه اختصاصی بسازند، یا همه این کارها را برای یک رویکرد چند کانالی انجام دهند.

کسب و کار تجارت الکترونیک چیست؟

کسب و کار تجارت الکترونیک، کسب و کاری است که از فروش محصولات یا خدمات آنلاین درآمد ایجاد می کند. به عنوان مثال، یک شرکت تجارت الکترونیک ممکن است نرم افزار، پوشاک، لوازم خانگی یا خدمات طراحی وب بفروشد که به آن کسب و کار آنلاین نیز گفته می شود. شما می توانید یک کسب و کار آنلاین را از یک وب سایت یا از طریق چندین کانال آنلاین مانند رسانه های اجتماعی و ایمیل راه اندازی کنید.

یک کسب و کار تجارت الکترونیک چگونه کار می کند؟

تجارت الکترونیک با اتصال خریداران و فروشندگان با استفاده از کانال های الکترونیکی مختلف کار می کند. به عنوان مثال، شما به یک کانال مانند وب سایت یا رسانه های اجتماعی نیاز دارید تا مشتریان بتوانند محصولات و خدماتی را برای خرید پیدا کنند. سپس یک پردازشگر پرداخت امکان مبادله کالا یا خدمات را فراهم می کند. هنگامی که تراکنش موفق شد، مشتری یک ایمیل یا پیامک تأیید و یک رسید قابل چاپ دریافت می کند.

اگر معامله برای کالا باشد، فروشنده اقلام را ارسال می کند و شماره پیگیری را از طریق ایمیل یا پیامک برای مشتری ارسال می کند. اگر تراکنش برای یک سرویس باشد، ارائه‌دهنده خدمات می‌تواند برای برنامه‌ریزی و تکمیل سرویس تماس بگیرد.

برای راه اندازی کسب و کار آنلاین چه گام هایی را باید طی نمود؟

مراحل شروع یک تجارت الکترونیک بسته به عواملی مانند آنچه می خواهید بفروشید می تواند متفاوت باشد. برای مثال، اگر در حال فروش خدمات هستید، احتمالا کمتر نیاز به مدیریت موجودی یا تکمیل موجودی دارید. با این حال، اگر می خواهید  کالای فیزیکی را به صورت آنلاین بفروشید، موجودی و تکمیل آن نقش مهمی در فرایند ها و عملیات شما ایفا می کند. در ادامه برخی از گام های مهم برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را ذکر می نماییم.

  • درباره ایده های کسب و کار تحقیق کنید
  • اطمینان حاصل کنید که تقاضا برای محصولاتی که می خواهید بفروشید وجود دارد
  • نحوه فروش و ارسال محصولات به مشتریان را تعیین کنید
  • تامین کنندگان و تولیدکنندگان را بیابید
  • انتخاب کنید از طریق کدام کانال آنلاین بفروشید (به عنوان مثال، وب سایت سفارشی خودتان، مارکت پلیس ها ، فروش مشارکتی ، شبکه های اجتماعی و ...)
  • یک وب سایت یا ویترین فروشگاه آنلاین ایجاد کنید و محصولات را آپلود کنید
  • برای استراتژی تحقق خود برنامه ای ایجاد کنید
  • جذب مشتری را با تبلیغات شروع کنید

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی